Interdiscipline and Complexity. The Arrival of the Techno-sciences and the Experience in the CEIICH.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.3.3.219

Keywords:

Exact sciences, Social Sciences, Technomathematics, Technosociology

Abstract

The essay explores the approach that Pablo Gonzalez Casanova had with the new complexity sciences and the techno-sciences, as well as the university reform he implemented during the seventies, which aimed to unite scientific knowledge with the humanities. It also explains the change that the Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Humanidades de la UNAM a Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades (CEIICH) had in 1995 which was interested in generating discussions between the exact sciences, social sciences, historical and humanities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime Torres-Guillén, Universidad de Guadalajara

He holds a Ph.D. in Social Anthropology. His bachelor’s degree studies were in Hispanic Literature, he holds a master’s degree in Social Philosophy. He is a full-time professor of the Universidad de Guadalajara, Director of the Piezas en Diálogo Filosofía y Ciencias Humanas del Instituto de Filosofía A. C. magazine and the Vínculos. Sociología, Análisis y Opinión del Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Guadalajara magazine. He is member of the SIN Level I. His scientific interest is related to topics about the contempt phenomenon, social grievance and the fight for the recognition as a moral basis of the political resistance. He had collaborated in collective books and published several articles about philosophical and social matters. He is author of the Dialéctica de la imaginación: Pablo González Casanova, una biografía intelectual, México: La Jornada Ediciones, 2014 and also of Gramáticas del reconocimiento en México. Contribución a una teoría de la justicia como análisis social, México: Ediciones Navarra, 2020.

References

Amin, Samir. 2000. Economic Globalism and Political Democratic Universalism: Conlicting Issues? México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Aréchiga, Hugo. 1999. ¿Qué es un ser vivo? México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Alonso, Andoni e Iñaqui Arzoz. 2003. Carta al homo ciberneticus. Un manual de ciencia, tecnología y sociedad activista para el siglo XXI. Madrid: Editorial Edaf.

Alonso, Jorge. 2009. Entrevistado por Jaime Torres Guillén. CIESAS-Occidente, Guadalajara, 1 de octubre, 2009.

Arzoz, Iñaki. 2004. “Tecnociencia y ciencia ficción. Hacia el paradigma tecnohermético.” En La tecnociencia y su divulgación: un enfoque transdisciplinar, editado por Andoni Alonso y Carmen Galán, 97-128. Barcelona: Anthropos Editorial.

Echeverría, Javier. 2003. La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica (FCE).

Echeverría, Javier. 2008. “Tecnociencias y transformación social: las nanotecnologías y los programas Converging Technologies.” En En las fronteras de la ciencia, coordinado por Diego Bermejo, 101-128. Barcelona: Universidad de La Rioja; Anthropos.

Echeverría, Javier. 2010. “Tecnociencia, tecnoética y tecnoaxiología”. En Revista Colombiana de Bioética, núm. 1 (vol. 5): disponible en:https://www.redalyc.org/pdf/1892/189217244009.pdf [consulta: 5 de julio de 2011].

“Festeja el Colegio de Ciencias y Humanidades cuarenta años de Aprender a Aprender.” Gaceta CCH, Órgano informativo del Colegio de Ciencias y Humanidades, 26 de abril, 2011.

García Boutique, Rolando. 1998. Conocimiento del mundo físico: las teorías como guía de la observación. D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

González Casanova, Pablo. 1958. Estudio de la técnica social. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Dirección general de publicaciones.

González Casanova, Pablo. 2001a. “Los sentimientos intelectuales”, palabras pronunciadas con motivo de la obtención del doctorado honoris causa otorgado por la Universidad Complutense de Madrid, 20 de junio; La jornada, jueves 21 de junio, p. 18.

González Casanova, Pablo. 2001b. “Los zapatistas del siglo XXI.” Revista Convergencia, núm. 13 (Abril): 22-25.

González Casanova, Pablo. 2001c. La universidad necesaria en el siglo XXI. México: Ediciones Era.

González Casanova, Pablo. 2005. “La gran discusión”, La Jornada, 19 de agosto, pp. 1 y 12.

González Casanova, Pablo. 2002 “Restructuración de las ciencias sociales: hacia un nuevo paradigma” expresó que en el nuevo paradigma tecnocientíico y humanista.“ En Ciencias sociales: algunos conceptos básicos, 2ª ed., coordinado por Pablo González Casanova. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Siglo Veintiuno Editores.

Horgan, John. 1996. The End of Science, Little. Londres: Brown and Company.

Jones, W.T. 1976. Las ciencias y las humanidades. Conflicto y reconciliación. México: Breviarios, FCE.

Jurdant, Baudouin, coord. 2003. Imposturas científicas: los malentendidos del caso Sokal. Traducido por Marco Aurelio Galmarini. Madrid: Ediciones Cátedra.

Kravzov Appel, Esther. “Una experiencia interdisciplinaria” (disponible en https://www.ceiich.unam.mx/Interdisciplina/kravzov.html al 14/01/2020)

Lee, Richard E. 1998. Complexity Studies and the Human Sciences: Pressures, Initiatives and Consequences of Overcoming the Two Cultures. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Lewin, Roger. 1992. Complexity: Life at the Edge of Chaos, New York: Collier Books.

Martínez Mekler, Gustavo y Germinal Cocho. 1999. Al borde del milenio: caos, crisis, complejidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Merry, Ury. 1995. Coping with Uncertainty: Insight from the New Science of Chaos, Selforganization, and Complexity. Westport: Praeger Publishers.

Reynoso, Carlos. 2006. Complejidad y caos: una exploración antropológica. Buenos Aires: Editorial Sb.

Roitman Rosenmann, Marcos. 1998. La sociología: del estudio de la realidad social al análisis de sistemas. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Ruelle, David. 2003. Casualidad y caos. México: DGDC-UNAM.

Soberón, Xavier y Francisco Bolívar Zapata. 1999. Gen y genoma. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Sokal, Alan y Jean Bricmont. 1999. Imposturas intelectuales. Traducido por Joan Caries Guix Vilaplana. Barcelona: Editorial Paidós.

Torres Guillén, Jaime. 2014. Dialéctica de la imaginación: Pablo González Casanova, una biografía intelectual. México: La Jornada Ediciones.

Torres Parés, Javier. 2010. “Modernización y conflicto en el rectorado de Pablo González Casanova.” https://biblioteca.posgraduacaoredentor.com.br/?q=rectorado+de+Gonz%C3%A1ez+Casanova [Revisado el 7 de febrero, 2012]

Valencia, Guadalupe. 2009. Entrevistada por el autor el 16 de octubre en la Ciudad de México.

Velasco Gómez, Ambrosio, coord. 2000. El concepto de la heurística en las ciencias y las humanidades. México: Siglo Veintiuno Editores; Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Wallerstein, Immanuel. 1999. El capitalismo, ¿qué es? Un problema de conceptualización. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Wolfram, Stephen. 2002 A New Kind of Science. Champaing: Wolfram Media.

Published

2022-07-01

How to Cite

Torres-Guillén, Jaime. 2022. “ The Arrival of the Techno-Sciences and the Experience in the CEIICH”. FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN 3 (3):92-105. https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.3.3.219.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    459
  • PDF (Español)
    125
  • Visor XML (Español)
    56
  • ePub (Español)
    22

Issue

Section

Essays (Scenarios)

PlumX Analytics permite categorizar, visualizar y analizar el impacto social y académico de investigadores e instituciones