Crime Under Fiction. Analysis of a Poetic Argument
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2021.3.1.184Keywords:
Ernesto Sabato, Jorge Luis Borges, Detective stories, Criminal motivations, Poetic argumentAbstract
This article primarily examines the fictionalization of crime, a shared interest by the Argentinean writers Jorge Luis Borges and Ernesto Sabato, but it immediately postulates that while Borges' stories decisively nourished on crime, Sabato’s fiction opposed it. A possible explanation for that must be sought not only in their works themselves, but also aside them; the social distance separating Sabato from Borges. The article concludes by highlighting their shared interests, but above all pointing out their different views over the fictionalization of crime.
Downloads
References
Barone, Orlando, comp. 1976. Diálogos. Jorge Luis Borges Ernesto Sabato. Buenos Aires: Emecé.
Beltrán Nieves, Fernado Rodrigo. 2013. “Borges y Sabato, enfrentados.” Revista de Investigación Social, no. 17 (invierno): 55-74.
Bioy Casares, Adolfo. 2001. Descanso de caminantes. Buenos Aires: Sudamericana. https://bit.ly/3x7TZoD Revisado el 5 de agosto, 2020.
Boltanski, Luc. 2016. Enigmas y complots. Una investigación sobre las investigaciones. Traducido por Juan José Utrilla. México: Fondo de Cultura Económica.
Borges, Jorge Luis. 1985a. “Los laberintos policiales y Chesterton.” En Ficcionario: Una antología de sus textos, editado por Emir Rodríguez Monegal, 96-98. México: Fondo de Cultura Económica.
Borges, Jorge Luis. 1985b. “Prólogo a La invención de Morel.” En Ficcionario: Una antología de sus textos, editado por Emir Rodríguez Monegal, 96-98. México: Fondo de Cultura Económica
Borges, Jorge Luis. 2012. “La muerte y la brújula.” En Ficciones. Buenos Aires: Random House. Kindle.
Bourdieu, Pierre. 2000. “Algunas propiedades de los campos.” En Cuestiones de sociología, 112-120. Traducido por Enrique Martín Criado. Madrid: Istmo.
Bourdieu, Pierre. 2003. El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Curso Collège de France 2000-2001. Traducido por Joaquín Jardá. Barcelona: Anagrama.
Henríquez Ureña, Pedro. 1967. “Borges: Carta de Henríquez Ureña a Rodríguez Feo (19-V-1945).” El escarabajo de oro, no. 33 (marzo): 29.
Mendiola, Alfonso. 2011. “La novela policial de Siegfried Kracauer como crítica de la razón científica.” Historia y grafía, no. 36 (enero): 41-77.
Piglia, Ricardo. 2012. “Notas de Macedonio en un Diario.” En Formas breves, 9-19. Cuba: Sed de Belleza Ediciones.
Piglia, Ricardo. 2013. Borges por Piglia (clases abiertas). Transmitido originalmente por Televisión Pública Argentina. https://www.tvpublica.com.ar/post/la-biblioteca-y-el-lector-en-borges Revisado el 5 de agosto, 2021.
Piglia, Ricardo. 2014a. Crítica y ficción. Buenos Aires: Random House. Kindle.
Piglia, Ricardo. 2014b. El último lector. Buenos Aires: Random House. Kindle.
Piglia, Ricardo. 2016. Las tres vanguardias. Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia. Kindle.
Sabato, Ernesto. 1968. “Sobre los dos Borges.” En Tres aproximaciones a la literatura de nuestro tiempo, 31-62. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Sabato, Ernesto. 1990. “Ernesto Sabato: su concepción del arte” (entrevista). El nuevo espectador. Transmitido originalmente en RTVE. Video de Youtube, 25:51. https://www.youtube.com/watch?v=tj6r4yjOlK8 Revisado el 5 de agosto, 2021.
Sabato, Ernesto. 1997. “Significado de Pedro Henríquez Ureña.” En Pedro Henríquez Ureña, editado por Carmelina de Castellanos y Luis Alberto de Castellanos, 7-13. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.
Sabato, Ernesto. 1999. Antes del fin. Buenos Aires: Seix Barral.
Sabato, Ernesto. 2003a. “Eternoretornógrafo.” En Uno y el universo, 46-48. Buenos Aires: Seix Barral.
Sabato, Ernesto. 2003b. “Geometrización de la novela.” En Uno y el universo, 76-80. Buenos Aires: Seix Barral.
Sabato, Ernesto. 2003c. Heterodoxia. Buenos Aires: Seix Barral.
Sabato, Ernesto. 2014. Sobre héroes y tumbas. Buenos Aires: Planeta.
Žižek, Slavoj. 2011. “The Empowerment of the Right and the Dissolution of the Left.” Jan van Eyck Academy, Maastricht. Recorded on the 5th of November, 2011. Youtube video, 1:35:40. https://www.youtube.com/watch?v=d72gkdLiWfo Revisado el 5 de agosto, 2021.
Downloads
-
Abstract 570
-
PDF (Spanish) 218
-
Visor XML (Spanish) 56
-
ePub (Spanish) 174
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernando Beltrán-Nieves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN