Exploration of Digital Competences of University Teachers
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2023.4.2.254Keywords:
Digital competencies, Technological literacy, Audiovisual literacy, Teaching performanceAbstract
The purpose of this article is to share the results of a research that aimed to explore the digital competencies of university professors applied to their teaching performance. A random sample of 62 university professors (48 women and 14 men) who participated in three editions of the Digital Competencies for University Teaching workshop was constructed. The workshop allowed participants to recognize their digital skills and abilities. For data collection, a questionnaire with 40 items and three discussion forums on an LMS (Learning Management System) platform were used. A basic development of digital competencies is observed, more consolidated in information and audiovisual literacy than in technological literacy. From the above, it can be concluded that the disciplinary training of teachers allows them to access literacy levels, especially those linked to intellectual processes, while literacy linked to the instrumental dimension requires specific training. Together with the latter, continuous involvement with audiovisual and digital languages and a change of attitude towards the challenges posed by the use of technology are the key to the development of these competencies in a comprehensive manner.Downloads
References
Area Moreira, Manuel, Alfonso Gutiérrez Martín y Fernando Vidal Fernández. 2012. Alfabetización digital y competencias informacionales. Barcelona: Ariel.
Area Moreira, Manuel. 2009. La competencia digital e informacional en la escuela, https://educrea.cl/la-competencia-digital-e-informacional-en-la-escuela/ Revisado el 3 de enero de 2023.
Area Moreira, Manuel, Begoña Gros Salvat, y Miguel Marzal García-Quismondo. 2008. Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Síntesis.
Ato, Manuel, Juan J. López, y Ana Benavente. 2013. “Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología.” Anales de Psicología 29, no. 3 (octubre): 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Cabero Almenara, Julio, Verónica Marín Díaz y María del Carmen Llorente. 2012. Desarrollar la competencia digital. Educación mediática a lo largo de toda la vida. Sevilla: MAD.
Cabero, Julio; Llorente, María del Carmen Llorente Cejudo, y Verónica Marín Díaz. 2010. “Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de “competencias tecnológicas del profesorado universitario.” Revista Iberoamericana de Educación 52 (7): 1-12.
https://rieoei.org/historico/deloslectores/3358Cabero.pdf
Cabero Almenara, Julio, y María del Carmen Llorente Cejudo. 2008. “La alfabetización digital de los alumnos. Competencias digitales para el siglo XXI.” Revista portuguesa de pedagogía 42 (2): 7-28. https://doi.org/10.14195/1647-8614_42-2_1
Cabero Almenara, Julio. 2005. “Las TIC y las universidades: retos, posibilidades y preocupaciones.” Revista de la Educación Superior, Vol. XXXIV (3), no. 135: 77-100. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v34n135/0185-2760-resu-34-135-77.pdf
Cobo, Cristóbal. 2016. La innovación pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Montevideo: Penguin Random House.
Díaz Barriga, Frida. 2009. “TIC y competencias docentes del siglo XXI.” En Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, coordinadores Roberto Carneiro, Tamara Díaz Fouz y Juan Carlos Toscano, 139-154. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos (OEI)- Santillana.
Fernández Márquez, Esther, Juan José Leiva Olivencia y Eloy López Meneses. 2018. “Competencias digitales en docentes de Educación Superior.” Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 12, no. 1 (enero-junio): 213-231. https://doi.org/10.19083/ridu.12.558
García Cabrero, Benilde, Edna Luna Serrano, Salvador Ponce Ceballos, Edith J. Cisneros Cohernour, Graciela Cordero Arroyo, y Yessica Espinosa Díaz. 2018. “Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación.” Revista iberoamericana de Educación a Distancia 21, (1): 343-365.
https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18816
Gutiérrez Porlán, Isabel, María Paz Prendes Espinosa, y Francisco Martínez Sánchez. 2018. “Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI.” Revista de Educación a Distancia, no. 56, Artículo 7.
https://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
Lévy, Pierre. 2007. Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. México: Anthropos-Universidad Autónoma Metropolitana.
Martínez Garcés, Josnel, y Jacqueline Garcés Fuenmayor. 2020. “Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19.” Educación y Humanismo 22, no. 39 (julio-diciembre): 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Ochoa-Angrino, Solanlly, Tatiana Valencia-Molina, et al. 2016. Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Cali: UNESCO-Pontificia Universidad Javeriana. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/estandares-tic-javeriana-unesco.pdf
Pereira Pérez, Zulay. 2011. “Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta.” Revista Electrónica Educare XV, no. 1, (Enero-Junio): 15-29.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194118804003
Perdomo, Bexi, Óscar González Martínez, e Israel Barrutia Barreto. 2020. “Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura.” EDMETIC 9, no. 2 (julio): 92-115. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796
Piscitelli, Alejandro. 2009. “Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable.” En Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, coordinadores Roberto Carneiro, Tamara Díaz Fouz y Juan Carlos Toscano, 71-78. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos (OEI)-Santillana.
Prensky, Marc. 2001. “Nativos digitales, inmigrantes digitales.” Cuadernos SEK 2.0. Institución Educativa SEK. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf. Revisado el 3 de enero, 2023.
Pozos Pérez, Katia V, y José Tejada Fernández. 2018. “Competencias digitales en docentes de educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas.” Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 12, no. 2 (julio-diciembre): 59-87. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712
Reyes Pérez, Juan José, Miriam Patricia Cárdenas Zea, y Eduardo Díaz Ocampo. 2018. “Las competencias digitales: una necesidad del docente ecuatoriano del siglo XXI.” Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 6, no. 32 (noviembre). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/570
Salazar Gómez, Elizabeth, Sergio Tobón Tobón, y Luis Gibran Juárez Hernández. 2018. “Diseño y validación de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde la socioformación.” Revista de Investigación Apuntes Universitarios 8, no. 3, (septiembre-diciembre): 24-42. https://doi.org/10.17162/au.v8i3.329
Sandia Saldivia, Beatriz Elena, Alba Soraya Aguilar Jiménez, y Marianela Luzardo Briceño. 2018. “Competencias digitales de los docentes de educación superior: Caso Universidad de los Andes.” Educere 22 (73): 603-616. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35656676011
Vilches, Lorenzo. 2002. La lectura de la imagen. Prensa, cine, televisión. Barcelona: Paidós.
Viñas, Meritxell. 2015. Competencias digitales y herramientas esenciales para transformar las clases y avanzar profesionalmente. https://cursoticeducadores.com/ebook-competencias-digitales.pdf. Revisado el 3 de enero, 2023.
Downloads
-
Abstract 589
-
PDF (Spanish) 338
-
Visor XML (Spanish) 148
-
ePub (Spanish) 74
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Irma Mariana Gutiérrez-Morales, Mónica Ortiz-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN