Sound utopias: stumbling blocks and dangers of idealized music

Authors

  • Ricardo Miranda Instituto Nacional de Bellas Artes. Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Mexico https://orcid.org/0000-0001-8636-8735

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2020.2.1.124

Keywords:

Musicology, Utopia, Thomas More, Julián Carrillo

Abstract

Half a century after its first publication, this article retrieves the presence of music in Tomás Moro's Utopia, as well as in other similar texts from the time when music played a significant role. The exercise serves to explore the use of music as part of utopian philosophies and ideas, to show some of the idealistic, historical and aesthetic notions given to music and its composers in the 16th and 17th centuries. In its second section, the article analyzes such utopian notions in the recurrent ideas and speech of the Mexican composer Julián Carrillo and proposes that following utopian ideas can provide with a renewed interpretation of the music and Mexican composers rhetoric.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Miranda, Instituto Nacional de Bellas Artes. Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical

He holds a Master of Arts and a PhD in Musicology from City, University of London. As a pianist he was a student of Nelly Ben-Or. He author, among other books, of Ecos Alientos y Sonidos (2001) and El sonido de lo propio: José Rolón y su música (2007). His recent publications include essays on Juan Gutiérrez y Padilla and Carlos Chávez, books published by Cambridge and Princeton university press, and he is currently developing a new book on Manuel M. Ponce for the Spanish publishing house Akal. 

He has been a member of the Sistema Nacional de Investigadores for more than twenty years. He is a teacher at the Facultad de Música of the UNAM and between 2007 and 2010 he was principal of the Conservatorio Nacional de Música, where he teaches various bachelor’s and postgraduate subjects. 

References

Bacon, Francis. 2010. La Nueva Atlántida. Versión castellana de Heriberto Falk. Sevilla: Ediciones Espuela de Plata.

Baricco, Alessandro. 1999. El alma de Hegel y las vacas de Wisconsin, una reflexión sobre música culta y modernidad. Madrid: Siruela.

Dahlhaus, Carl. 1990. Esthetics of Music. Traducción al inglés de William Austin. England: Cambridge University Press.

Fellowes, Edmund H. 1948. “Byrd’s association with the catholics.” In William Byrd, 36-46. Oxford: Oxford University Press.

Heliodoro Valle, Rafael. 1936. “Diálogo con Julián Carrillo.” Universidad. Mensual de Cultura Popular tomo III, núm. 1 (octubre): 31-37. https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Revisado el 17 de septiembre, 2020.

Heliodoro Valle, Rafael. 2002. “Diálogo con Julián Carillo.” Presentación y notas de Ricardo Miranda. Revista Universidad de México 1930-1938. Nuestros primeros pasos, núm. 613-614 (julio): 107-115. Presentación disponible en: https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Entrevista disponible en: https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Revisados el 17 de septiembre, 2020.

Hernández-Hidalgo, Omar. 2000. Catálogo integral del archivo Julián Carrillo. San Luis Potosí: Ponciano Arriaga.

Kant, Immanuel. 1974. Kritik der Urteilskraft. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.

Kerman, Joseph. 1998. “William Byrd and Elizabethan Catholicism.” In Write All These Down: Essays on Music, 77-90. Berkeley: University of California Press.

Maclean, Charles. 1910. "The Dunstable Inscription in London." Sammelbände Der Internationalen Musikgesellschaft 11, núm. 2: 232-249. www.jstor.org/stable/929313 Revisado el 24 de mayo, 2020.

Moro, Tomás. 2004. Utopía. El estado perfecto. Edición y notas de Alberto Laurent. Barcelona: Ediciones Abraxas.

Moro, Tomás. 2011. Utopía. Traducción y notas de Ramón Esquerra. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Rabelais, Fraçois. 1923. Gargantua y Pantagruel. Edición y traducción de Eduardo Barriobero y Herrán, vol. 1. Madrid: M. Aguilar Editor (Imp. de Juan Pueyo) (Colección de autores regocijados).

Strunk, Oliver. 1978. Source Readings in Music History. Edición revisada de Leo Treitler. Nueva York: Norton.

Taruskin, Richard. 2009. The Danger of Music and Other Anti-Utopian Essays. Berkeley y Londres: University of California Press.

Published

2020-11-01

How to Cite

Miranda, Ricardo. 2020. “Sound Utopias: Stumbling Blocks and Dangers of Idealized Music”. FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN 2 (1):8-23. https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2020.2.1.124.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    448
  • PDF (Español)
    276
  • Visor XML (Español)
    347
  • ePub (Español)
    53

Issue

Section

Research articles (Perspectives)

PlumX Analytics permite categorizar, visualizar y analizar el impacto social y académico de investigadores e instituciones