Sound utopias: stumbling blocks and dangers of idealized music
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2020.2.1.124Keywords:
Musicology, Utopia, Thomas More, Julián CarrilloAbstract
Half a century after its first publication, this article retrieves the presence of music in Tomás Moro's Utopia, as well as in other similar texts from the time when music played a significant role. The exercise serves to explore the use of music as part of utopian philosophies and ideas, to show some of the idealistic, historical and aesthetic notions given to music and its composers in the 16th and 17th centuries. In its second section, the article analyzes such utopian notions in the recurrent ideas and speech of the Mexican composer Julián Carrillo and proposes that following utopian ideas can provide with a renewed interpretation of the music and Mexican composers rhetoric.
Downloads
References
Bacon, Francis. 2010. La Nueva Atlántida. Versión castellana de Heriberto Falk. Sevilla: Ediciones Espuela de Plata.
Baricco, Alessandro. 1999. El alma de Hegel y las vacas de Wisconsin, una reflexión sobre música culta y modernidad. Madrid: Siruela.
Dahlhaus, Carl. 1990. Esthetics of Music. Traducción al inglés de William Austin. England: Cambridge University Press.
Fellowes, Edmund H. 1948. “Byrd’s association with the catholics.” In William Byrd, 36-46. Oxford: Oxford University Press.
Heliodoro Valle, Rafael. 1936. “Diálogo con Julián Carrillo.” Universidad. Mensual de Cultura Popular tomo III, núm. 1 (octubre): 31-37. https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Revisado el 17 de septiembre, 2020.
Heliodoro Valle, Rafael. 2002. “Diálogo con Julián Carillo.” Presentación y notas de Ricardo Miranda. Revista Universidad de México 1930-1938. Nuestros primeros pasos, núm. 613-614 (julio): 107-115. Presentación disponible en: https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Entrevista disponible en: https://www.revistadelauniversidad.mx/...-carrillo Revisados el 17 de septiembre, 2020.
Hernández-Hidalgo, Omar. 2000. Catálogo integral del archivo Julián Carrillo. San Luis Potosí: Ponciano Arriaga.
Kant, Immanuel. 1974. Kritik der Urteilskraft. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.
Kerman, Joseph. 1998. “William Byrd and Elizabethan Catholicism.” In Write All These Down: Essays on Music, 77-90. Berkeley: University of California Press.
Maclean, Charles. 1910. "The Dunstable Inscription in London." Sammelbände Der Internationalen Musikgesellschaft 11, núm. 2: 232-249. www.jstor.org/stable/929313 Revisado el 24 de mayo, 2020.
Moro, Tomás. 2004. Utopía. El estado perfecto. Edición y notas de Alberto Laurent. Barcelona: Ediciones Abraxas.
Moro, Tomás. 2011. Utopía. Traducción y notas de Ramón Esquerra. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Rabelais, Fraçois. 1923. Gargantua y Pantagruel. Edición y traducción de Eduardo Barriobero y Herrán, vol. 1. Madrid: M. Aguilar Editor (Imp. de Juan Pueyo) (Colección de autores regocijados).
Strunk, Oliver. 1978. Source Readings in Music History. Edición revisada de Leo Treitler. Nueva York: Norton.
Taruskin, Richard. 2009. The Danger of Music and Other Anti-Utopian Essays. Berkeley y Londres: University of California Press.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract448
-
PDF (Español)276
-
Visor XML (Español)347
-
ePub (Español)53
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ricardo Miranda
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN
PlumX Analytics permite categorizar, visualizar y analizar el impacto social y académico de investigadores e instituciones