Posthuman Literature. Reflections on some Strategies of the Narrative Usage of Artificial Intelligences
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2022.4.1.245Keywords:
Post-human Literature, Artificial Intelligence, Electronic Literature, , Algorithmic Turn, Big DataAbstract
This article presents a reflection on the way in which literature has appropriated the challenges of the so-called post-humanism in its various practices, incorporating, beyond its mimetic function, exercises that imply the transformation of creative, critical and investigative functions. derived from its support in technologies such as artificial intelligence, machine learning, and big data analysis. The awareness of the contemporary imperative of a detachment from the anthropocentric vision and the vigilant, responsible and humble attention to the new sensitivities, challenges and possibilities that this condition opens up, are the analytical criteria that guide this reflection. In the first part, nine ways of understanding post-human literatures are presented, without intending to exhaust them, emphasizing the conceptual and practical challenges involved in artificial intelligence support for the creation of texts and literary expressions. In the second part, seven examples of what we consider exercises that illustrate the post-humanist turn in literature are briefly described. In the conclusions we emphasize the implications of an algorithmic turn for culture, the need to attend to empathic artificial intelligences as an imperative for new creative practices, the horizon that quantum computing opens for reflection as a model of human programming and the called to understand, address and extend the new sensitivities and creative and literary spaces that all these circumstances configure for the work of the creator, the researcher and the scholar of literature.
Downloads
References
Andrade, Jairo. 2019. Enemigos imaginarios. Bogotá: Resplandor.
Bakucz, Dóra. Historias (in)humanas: presencia de los efectos de la tecnología y el desarrollo científico en la literatura argentina contemporánea. Ponencia en el XLII Congreso ILLI, Pontificia Universidad Javerina, Bogotá, 12-15 de junio de 2018. https://www.academia.edu/39833259/Programa_del_XLII_Congreso_IILI_Intersecciones_Desacuerdos_Pertenencias_BOGOTA_Pontificia_Universidad_Javeriana_12_15_de_junio_de_2018_
Ballesteros, Jesús. 1989. Posmodernidad: Decadencia o Resistencia. Madrid: Tecnos.
Beck, Tomas. 2018. "Educación en la era de los Cyborgs. Mis reflexiones personales." En https://medium.com/@TomasDeCamino/educaci%C3%B3n-en-la-era-de-los-cyborgs-3a6494afd1e5
Bök, Christian. 2002. "The Piecemeal Bard is Deconstructed: Notes toward a Potential Robopoetics," in Object 10: Cyberpoetica, 2002. https://www.ubu.com/papers/object/03_bok.pdf
Braidotti, Rosi. 2015. Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa.
Bratosevich, Nicolás. 1980. "Sobre sintaxis estructural de contenidos narrativos : cuento, relato, estampa (de Juan Manuel a Juan Rulfo)." En Métodos de análisis literario: aplicado a textos hispánicos, Nicolás Bratosevich (autor), 7-13. Buenos Aires: Hachette.
Calderón, Juan. "Contenido Manipulado: Una exploración de la desinformación en el entorno digital acerca del nuevo coronavirus a partir de la literatura electrónica". Tesis de maestría, Universidad de Los Andes, 2022. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/59492
Cañas, Dionisio, y Carlos González Tardón. 2010. ¿Puede un computador escribir un poema de amor? Tecnorromanticismo y poesía digital. Madrid: Devenir Ensayo.
Carrión, Jorge. 2019. "Las inteligencias no humanas se vuelven visibles." New York Times. 05 de mayo de 2019. https://www.nytimes.com/es/2019/05/05/espanol/inteligencia-artificial-vegetal-animal.html
Carrión, Jorge. 2021. Membrana. Barcelona: Galaxia Gutember.
Carrión, Jorge. 2022. "Las inesperadas mutaciones de la literatura digital." The Washingon Post. 16 de febrero de 2022. https://www.washingtonpost.com/es/post-opinion/2022/02/16/ebook-libros-digitales-inteligencia-artificial-podcast-comics/
Chiappe, Doménico. 2013. "La literatura envolvente y otros retos del escritor multimedia." En Imágenes de la tecnologia y la globalización en las narrativas hispánicas, editor Jesús Montoya Juárez, Ángel Esteban, 373-385. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Chimal, Alberto. 2022. "De la ficción especulativa latinoamericana." LALT-LatinAmericanLiteratureToday 1, no. 6 (Junio), https://latinamericanliteraturetoday.org/es/2018/04/latin-american-speculative-fiction-alberto-chimal/
Croll, Angus. 2015. If Hemingway Wrote Javascript. San Francisco: No Starch Press.
Du Sautoy, Marcus. 2020. Programados para crear. Cómo está aprendiendo a escribir, pintar y pensar la inteligencia artificial. Barcelona: Acantilado.
Flores, Leonardo. 2016. "Géneros literarios digitales: primera parte." 80 grados (sitio web). 17 de septiembre, 2022. https://www.80grados.net/generos-literarios-digitales-primera-parte/#:~:text=La%20literatura%20electr%C3%B3nica%20ocurre,comunicaci%C3%B3n%20multimodal%20y%20las%20redes
Goldsmith, Kenneth. 2015. Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja negra.
Gutiérrez, Juan. 2003. Literatrónica. Adaptive Digital Narrative. 17 de septiembre, 2022. http://www.literatronica.com/src/initium.aspx
Hall, David. 2017. "A Brief History of Loss." Comunicación presentadaen Electronic Literature ELO, Portugal, 18-22 de julio de 2017. https://www.youtube.com/watch?v=wHuJ3SvMe5U&feature=youtu.be
Moretti, Franco. 2018. Literatura en el laboratorio. Canon, archivo y crítica literaria en la era digital. Barcelona: Gedisa.
Palacios, Z. 2022. LOS TEXTOS DE REALIDADES DESEADAS COMO SERVIDORES DE ROLEPLAY EN. Tesis para optar el título de Profesional en estudios literarios, Pontificia Universidad Javeriana, 2022.
Pepperell, Robert. 2012. "Manifiesto posthumanista." Raúl Bravo Aduna (trad.) Cuadrivio 7 (Septiembre). https://cuadrivio.net/manifiesto-posthumanista/
Saum-Pascual, Alex. 2018. #Postweb! Crear con la máquina y en la red. Barcelona: Iberoamericana Vervuert.
Romano, Gustavo. 2006. IP Poetry. Extremadura: MEIAC. http://www.gustavoromano.org/pdf/GustavoRomano_IPPoetry.pdf, http://ip-poetry.findelmundo.net.ar/
Suárez, Juan y Dago Cáceres Aguilar. "Literatura y creatividad artificial en la época de la singularidad." Revista Cubana de Ciencias Informáticas 13, no. 1 (2019): 158-175. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2227-18992019000100158
Tendencias 21. 2018. "¿Es nuestro cerebro un ordenador cuántico?." Revisado el 17 de septiembre, 2022. https://tendencias21.levante-emv.com/es-nuestro-cerebro-un-ordenador-cuantico_a44493.html
Torres, Rui. 2012. "Poemas no meio do caminho." I love E-Poetry (sitio web). Revisado el 17 de septiembre, 2022. https://iloveepoetry.org/?p=13178&lang=es
Vásquez, Mauricio. "Imaginación mediática en Hispanoamérica. Variantología de lo intermedial y diseño transmedia para la apropiación de archivos culturales." Tesis doctoral, Universidad de Caldas, 2022.
Zerené Harcha, Joaquín. "Subjetividad posthumana y estética de la telepresencia: las interfaces humano-máquina-animal en la producción artística de Eduardo Kac y Diana Domingues". En Estética, medios masivos y subjetividades, Pablo Corro (editor), 211-221. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 2015.
Downloads
-
Abstract 859
-
PDF (Spanish) 844
-
Visor XML (Spanish) 580
-
ePub (Spanish) 30
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jaime Alejandro Rodríguez-Ruiz, Daniel Alejandro Rodríguez-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN