Impact of the Teacher Profile on the Critical Teaching of Art: A Case of Zacatlán, Puebla
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2025.6.3.426Keywords:
Visual arts, secondary education, art teaching, critical pedagogyAbstract
This article analyzes the implementation of the Aprendizajes clave para la educación integral (2017) in the Visual Arts subject at the secondary level, through a case study conducted at Technical Secondary School No. 55, located at Las Lajas, Zacatlán, Puebla. The objective is to examine how the teacher’s specialized training and the application of methodologies based on artistic theories influence students’ motivation and critical thinking. The teaching approach analyzed was designed based on Elliot Eisner’s three domains: cognitive, expressive, and technical; integrated as curricular axes and complemented by a fourth axis focused on visual culture critique, following María Acaso. Additionally, Visual Thinking Strategies and Ana Mae Barbosa’s Triangular Approach were incorporated. The results indicate that when teaching is delivered by teachers with specialized training, a stronger connection is achieved between artistic learning, cultural reflection, and school motivation. Finally, a comparison is made between the 2011, 2017, and 2022 curricula, highlighting the progress and limitations in visual arts education in rural Mexican contexts.Downloads
References
Acaso, María. 2014. “Bases del currículum placenta.” En La Educación Artística No Son Manualidades. Nuevas Prácticas en la Enseñanza de las Artes y la Cultura Visual (3ª edición). Madrid: Catarata
Albert, Carmen Narcisa, Mihaela Mihai y Loana Mudure Lacob. 2022. “Visual Thinking Strategies - Theory and applied areas of interaction.” Sustainability 14, no. 12 (junio): 1-12. https://doi.org/10.3390/su14127195 DOI: https://doi.org/10.3390/su14127195
Alonso Sanz, Ana. 2023. “Diálogo entre el Abordaje Triangular y el Aprendizaje Basado en Proyectos de educación artística en la formación de maestras.” Invisibilidades. Revista Ibero-Americana de Pesquisa em Educação, Cultura e Artes, no. 18 (julio): 20-29. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/18/2.pdf
Barbosa, Ana Mae. 2022. “Abordaje triangular en la enseñanza de las artes y la cultura visual.” En Arte/Educación, coordinado por Gabriela Augustowsky, Sidiney Peterson F. de Lima y Damián del Valle. Buenos Aires: CLACSO y Universidad Nacional de las Artes.
Chin, Christina. 2017. “Comparing, contrasting and synergizing Visual Thinking Strategies (VTS) and aesthetic education strategies in practice.” International Journal of Education Through Art 13, no. 1 (marzo): 61-75. https://doi.org/10.1386/eta.13.1.61_1 DOI: https://doi.org/10.1386/eta.13.1.61_1
Colorado Araujo, Ana Bertha Yohary. 2014. “Retos de la educación artística en el siglo XXI en México.” Universita Ciencia 3, no. 8 (diciembre): 59-69. https://universita.ux.edu.mx/universita-ciencia/article/view/1034
Congreso Constituyente. 2019. “Artículo 4o. Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos.” Diario Oficial de la Federación (DOF), 26 de marzo, 2019. https://www.scjn.gob.mx/sites/default/files/pagina/documentos/2019-03/CPEUM_26032019.pdf
Congreso de la Unión. 2019. “Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa.” Diario Oficial de la Federación (DOF), 15 de mayo, 2019. https://dof.gob.mx/index_113.php?year=2019&month=05&day=15#gsc.tab=0
Congreso de la Unión. 2024. “Ley General de Educación.” Diario Oficial de la Federación (DOF), 07 de junio, 2024. https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/15131/4/images/ley_general_educacion_4t_02_2024.pdf
Connors, Christina, y Jody S. Piro. 2024. “Visual Thinking Strategies as humanistic education: a qualitative study of teachers using VTS.” International Journal of Changes in Education (julio): 1-14. https://doi.org/10.47852/bonviewIJCE42022990 DOI: https://doi.org/10.47852/bonviewIJCE42022990
De la Madrid H., Miguel. 1984. “Programa Nacional de Educación, Cultura, Recreación y Deporte 1984-1988.” Diario Oficial de la Federación (DOF), 21 de septiembre, 1984. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4688955&fecha=21/09/1984#gsc.tab=0
Díaz Fernández, Adris, y Ledesma Gómez, Rodrigo Daniel. 2021. “El arte y la creatividad en niños y jóvenes: procesos de transformación del espacio escolar y público.” Revista Educación 45, no. 2: 1-33. https://www.redalyc.org/journal/440/44066178025/html/#:~:text=Elliot%20Eisner%20(1972)%20con%20relaci%C3%B3n,realista%2C%20y%20da%20una%20mirada
Eisner, Elliot W. 2002. El Arte y la Creación de la Mente: El Papel de las Artes Visuales en la Transformación de la Conciencia. Connecticut: Yale University Press.
Esparza Gaytan, Gloria Lucia. 2024. “Evolución de la educación artística en México: análisis histórico." Dialéctica Escénica 1, no. 1 (julio): 98-115. https://doi.org/10.29105/de.v1i1.3 DOI: https://doi.org/10.29105/de.v1i1.3
Félix Piña, Karele Maxinahí. 2023. “La educación artística en México.” Afluir. Revista de Investigación y Creación Artística 1, no. 7 (octubre): 7-16. https://doi.org/10.48260/ralf.7.166 DOI: https://doi.org/10.48260/ralf.7.166
Fernández Díaz, Hamlet. 2019. “Abordaje triangular. Estudio crítico.” Revista Linhas Críticas 25, (enero): 1-22. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23379 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23379
Ferreiro Pérez, Alejandra, y Rosa María Torres Hernández. 2017. “Trayectoria de la asignatura de artes-danza en la escuela secundaria en México (2006-2011).” Saber en la complejidad. Revista de Educación y Cultura, no. 2: 1-24. https://www.researchgate.net/publication/343095692
Fiedler, Dave, Kay Cutler, Lisa Weier y Mary Moeller. 2013. “Visual Thinking Strategies = Creative and critical thinking.” Phi Delta Kappan 95, no. 3 (noviembre): 56-60. https://kappanonline.org/visual-thinking-strategies-creative-critical-thinking-moeller-cutler-fiedler-weier DOI: https://doi.org/10.1177/003172171309500312
García Herrero, Gustavo y José Manuel Ramírez Navarro. 2003. Diseño y Evaluación de Proyectos Sociales. Madrid: Certeza.
García Huidobro Munita, Rosario. 2018. “Artistas-docentes que aprenden a enseñar: abrir espacios pedagógicos y transgredir dualidades.” Innovación Educativa 18, no. 77 (mayo): 39-56. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000200039
González Matute, Laura. 2008. “Proyectos educativos en la posrevolución: escuelas de pintura al aire libre.” Discurso Visual, no. 10 (enero). https://discursovisual.net/dvweb10/agora/agolaura.htm
Housen, Abigail, y Philip Yenawine. 1988. “Visual Thinking Strategies. Directory of studies. Aesthetic development and creative and critical thinking skills study.” https://vtshome.org/wp-content/uploads/2016/08/6Directory-of-Studies.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). 2019. Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional 2018. Educación básica y media superior. Ciudad de México: INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P1B117.pdf
Juárez, Benito. 1867. “Ley Orgánica de la Instrucción Pública en el Distrito Federal.” Diario Oficial de la Federación (DOF), 2 de diciembre, 1867. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/3f9a47cc-efd9-4724-83e4-0bb4884af388/ley_02121867.pdf
Lacarriere Espinoza, José Luis. 2008. “La formación docente como factor de mejora escolar.” Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/1760/11829_lacarriere_espinoza.pdf?s
Mosaner Jr., Eduardo, y Mônica Piccione Gomes Rios. 2014. "Arte-educação: uma proposta metodológica para o ensino médio." EccoS Revista Científica, no. 33 (enero): 61-76. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71531141004 DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n33.3454
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2008. “Educación artística.” En Primaria Educación Básica: Plan de estudios 2009. Etapa de prueba. Ciudad de México: SEP. https://efmexico.wordpress.com/wp-content/uploads/2008/02/plan-de-estudios-primaria-2009.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2009. Reforma Integral de la Educación Básica. Planes y programas de estudio de 1993 y 2009 (puntos de continuidad y/o cambio). Ciudad de México: SEP. https://eacademicoizcalli.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/11/puntos_continuidad_cambio.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2011. “Artes visuales.” En Programas de estudio 2011. Guía para el maestro: Educación Básica Secundaria. Artes. Ciudad de México: SEP. https://www.excelduc.org.mx/wp-content/uploads/2023/06/41-programas_de_estudio_2011._secundaria._artes.pdf
Secretaría de Educación Pública. 2017. Aprendizajes clave para la educación integral. Artes. Educación secundaria. Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. Ciudad de México: SEP. https://www.ipmp.gob.mx/web/acervo_digital/documentos/Libros%20Digitales%20Coleccion%20AC/Secundaria-Artes.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2024. Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria 2022. Ciudad de México: SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Plan-de-Estudio-ISBN-ELECTRONICO.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2009. Reforma Integral de la Educación Básica. Planes y programas de estudio de 1993 y 2009 (puntos de continuidad y/o cambio). Ciudad de México: SEP. https://eacademicoizcalli.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/11/puntos_continuidad_cambio.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). 2022. “Campo formativo Lenguajes.” En Avance del contenido del Programa sintético de la Fase 6. Ciclo Escolar 2022-2023. [Material en proceso de construcción]. Ciudad de México: SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2022/12/Avance-Programa-Sintetico-Fase-6.pdf
UNESCO. 2006. Hoja de Ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades artísticas para el siglo XXI. Lisboa, 6-9 de marzo de 2006. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17662
Downloads
-
Abstract 414
-
PDF (Spanish) 188
-
Visor XML (Spanish) 138
-
ePub (Spanish) 27
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marihel Dennisse Jiménez-Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN

















