The school fabric. A proposal for educational research

Authors

  • Fernando Martínez-Vázquez Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Acatlán. Colegio de Ciencias y Humanidades Plantel Naucalpan Mexico https://orcid.org/0000-0002-5454-5714

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2020.1.3.122

Keywords:

High school education, research, students, teachers, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Abstract

The present text reviews the books corresponding to the project The school fabric: words and glances. The content of each one and their contributions to the field of educational research at the high school education level are described, particularly highlighted are researches that had been useful to understand the social and cultural phenomena related to students and teachers; additionally, little worked lines of research are also explored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Martínez-Vázquez, Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Acatlán. Colegio de Ciencias y Humanidades Plantel Naucalpan

He holds a master’s in social Anthropology, he is a lecturer at the Master of Communication from the Communication degree at FES Acatlán, UNAM, and professor at the College of Sciences and Humanities (CCH), Naucalpan campus. Coordinator of the Diploma Investigación en comunicación and of the seminar Prácticas comunicativas, producción, circulación y consumo de bienes culturales. He has been thesis advisor to more than 70 undergraduate and master’s dissertations at the UNAM. He is the coordinator of the project La urdimbre escolar: palabras y miradas.

Author of the book Ciencias de la comunicación II (2014). Co-author of Ciencias de la comunicación I (2015); Sociología y antropología. Pensar las humanidades (2010); Las aplicaciones multidisciplinarias del análisis de contenido (2012); La fiesta en México: una mirada multidisciplinaria (2014). Coordinator of the books La urdimbre escolar palabras y miradas: alumnos (2017); Maestros fundadores (2018); Caminos de la investigación (2020). Author of various articles.

References

Guerrero Salinas, M. Elsa. “Algunos rasgos de la experiencia estudiantil en el bachillerato.” En Jóvenes y bachillerato. Coordinado por Eduardo Weiss, 125-150. México: ANUIES, 2012.

Guerriero, Leila. Zona de obras. México: Anagrama, 2014.

Martínez Vázquez, Fernando y Flores Martínez Benita Areli, coords. La urdimbre escolar: palabras y miradas. Alumnos. México: UNAM, 2017.

Martínez Vázquez, Fernando, coord. La urdimbre escolar: palabras y miradas. Caminos de la investigación. México: UNAM, 2020.

Martínez Vázquez, Fernando, coord. La urdimbre escolar: palabras y miradas. Maestros fundadores. México: UNAM, 2018.

Weiss, Eduardo, coord. Jóvenes y bachillerato. México: ANUIES, 2012.

Published

2020-07-01

How to Cite

Martínez-Vázquez, Fernando. 2020. “The School Fabric. A Proposal for Educational Research”. FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN 1 (3):83-88. https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2020.1.3.122.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    410
  • PDF (Español)
    298
  • Visor XML (Español)
    273
  • ePub (Español)
    36

Issue

Section

Critiques (Resonances)

PlumX Analytics permite categorizar, visualizar y analizar el impacto social y académico de investigadores e instituciones