Crime Under Fiction. Analysis of a Poetic Argument

Authors

  • Fernando Beltrán-Nieves Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Acatlán Mexico https://orcid.org/0000-0003-4810-5955

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2021.3.1.184

Keywords:

Ernesto Sabato, Jorge Luis Borges, Detective stories, Criminal motivations, Poetic argument

Abstract

This article primarily examines the fictionalization of crime, a shared interest by the Argentinean writers Jorge Luis Borges and Ernesto Sabato, but it immediately postulates that while Borges' stories decisively nourished on crime, Sabato’s fiction opposed it. A possible explanation for that must be sought not only in their works themselves, but also aside them; the social distance separating Sabato from Borges. The article concludes by highlighting their shared interests, but above all pointing out their different views over the fictionalization of crime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Beltrán-Nieves, Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Acatlán

He holds a Ph.D. in Sociology and is a podcaster and writer. He has spent brief postdoctoral residencies in the Centro de Historia Intelectual at Universidad Nacional de Quilmes, Argentina, and in the Spanish and Portuguese Department at the University of Texas at Austin.

As essayist and narrator, he has partenered with Revista Mexicana de Sociología, An@lítica, Revista de Investigación Social, Destiempos, Blanco Móvil, Crítica (Chile), Costanza. Revista Literaria (Barcelona) magazines. His lines of research include sociology of literature, intellectual history and digital media of social research broadcasting. He directs El Compló Internacional podcast.

References

Barone, Orlando, comp. 1976. Diálogos. Jorge Luis Borges Ernesto Sabato. Buenos Aires: Emecé.

Beltrán Nieves, Fernado Rodrigo. 2013. “Borges y Sabato, enfrentados.” Revista de Investigación Social, no. 17 (invierno): 55-74.

Bioy Casares, Adolfo. 2001. Descanso de caminantes. Buenos Aires: Sudamericana. https://bit.ly/3x7TZoD Revisado el 5 de agosto, 2020.

Boltanski, Luc. 2016. Enigmas y complots. Una investigación sobre las investigaciones. Traducido por Juan José Utrilla. México: Fondo de Cultura Económica.

Borges, Jorge Luis. 1985a. “Los laberintos policiales y Chesterton.” En Ficcionario: Una antología de sus textos, editado por Emir Rodríguez Monegal, 96-98. México: Fondo de Cultura Económica.

Borges, Jorge Luis. 1985b. “Prólogo a La invención de Morel.” En Ficcionario: Una antología de sus textos, editado por Emir Rodríguez Monegal, 96-98. México: Fondo de Cultura Económica

Borges, Jorge Luis. 2012. “La muerte y la brújula.” En Ficciones. Buenos Aires: Random House. Kindle.

Bourdieu, Pierre. 2000. “Algunas propiedades de los campos.” En Cuestiones de sociología, 112-120. Traducido por Enrique Martín Criado. Madrid: Istmo.

Bourdieu, Pierre. 2003. El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Curso Collège de France 2000-2001. Traducido por Joaquín Jardá. Barcelona: Anagrama.

Henríquez Ureña, Pedro. 1967. “Borges: Carta de Henríquez Ureña a Rodríguez Feo (19-V-1945).” El escarabajo de oro, no. 33 (marzo): 29.

Mendiola, Alfonso. 2011. “La novela policial de Siegfried Kracauer como crítica de la razón científica.” Historia y grafía, no. 36 (enero): 41-77.

Piglia, Ricardo. 2012. “Notas de Macedonio en un Diario.” En Formas breves, 9-19. Cuba: Sed de Belleza Ediciones.

Piglia, Ricardo. 2013. Borges por Piglia (clases abiertas). Transmitido originalmente por Televisión Pública Argentina. https://www.tvpublica.com.ar/post/la-biblioteca-y-el-lector-en-borges Revisado el 5 de agosto, 2021.

Piglia, Ricardo. 2014a. Crítica y ficción. Buenos Aires: Random House. Kindle.

Piglia, Ricardo. 2014b. El último lector. Buenos Aires: Random House. Kindle.

Piglia, Ricardo. 2016. Las tres vanguardias. Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia. Kindle.

Sabato, Ernesto. 1968. “Sobre los dos Borges.” En Tres aproximaciones a la literatura de nuestro tiempo, 31-62. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Sabato, Ernesto. 1990. “Ernesto Sabato: su concepción del arte” (entrevista). El nuevo espectador. Transmitido originalmente en RTVE. Video de Youtube, 25:51. https://www.youtube.com/watch?v=tj6r4yjOlK8 Revisado el 5 de agosto, 2021.

Sabato, Ernesto. 1997. “Significado de Pedro Henríquez Ureña.” En Pedro Henríquez Ureña, editado por Carmelina de Castellanos y Luis Alberto de Castellanos, 7-13. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.

Sabato, Ernesto. 1999. Antes del fin. Buenos Aires: Seix Barral.

Sabato, Ernesto. 2003a. “Eternoretornógrafo.” En Uno y el universo, 46-48. Buenos Aires: Seix Barral.

Sabato, Ernesto. 2003b. “Geometrización de la novela.” En Uno y el universo, 76-80. Buenos Aires: Seix Barral.

Sabato, Ernesto. 2003c. Heterodoxia. Buenos Aires: Seix Barral.

Sabato, Ernesto. 2014. Sobre héroes y tumbas. Buenos Aires: Planeta.

Žižek, Slavoj. 2011. “The Empowerment of the Right and the Dissolution of the Left.” Jan van Eyck Academy, Maastricht. Recorded on the 5th of November, 2011. Youtube video, 1:35:40. https://www.youtube.com/watch?v=d72gkdLiWfo Revisado el 5 de agosto, 2021.

Published

2021-10-14

How to Cite

Beltrán-Nieves, Fernando. 2021. “Crime Under Fiction. Analysis of a Poetic Argument”. FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN 3 (1):8-20. https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2021.3.1.184.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    562
  • PDF (Español)
    208
  • Visor XML (Español)
    55
  • ePub (Español)
    174

Issue

Section

Research articles (Perspectives)

PlumX Analytics permite categorizar, visualizar y analizar el impacto social y académico de investigadores e instituciones