Student perception of the Virtual Synchronous modality in English Teaching
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2023.5.1.300Keywords:
English teaching, Virtual modality, Face-to-face teaching, Perceptions, TICAbstract
In 2020, the use of Information and Communication Technology reached its peak since it became an essential practice in the educational area at a global level due to the confinement derived from the COVID-19 pandemic. In this quantitative research project, the aim is to know the student’s perception of the Plan Global Program of the Language Teaching Center (CEI) of the Facultad de Estudios Superiores Acatlán (FES Acatlán) of the Universidad Nacional Autónoma de México UNAM, to verify the effect of the synchronous virtual modality on learning English during the pandemic. The sample was formed by 54 English students who made up intact groups, that is, they already existed before starting the study. As a data collection instrument, a Google Forms was used with a total of 34 questions. The findings reveal that 59.3% of the students consider face-to-face classes as the best option for taking advantage of learning a language since it allows better planning, execution, and use of the classes.Downloads
References
Alvarado-Andino, Pedro Wilfrido. 2022. “Adaptaciones tecnológicas en virtualidad para la enseñanza del idioma inglés en la Educación Superior.” Revista Polo del Conocimiento 7, no. 1 (enero): 718-732.
Basantes-Arias, Elsa Amalia, María Guadalupe Escobar Murillo, María Yadira Cárdenas Moyano y Rocío de los Ángeles Barragán Murillo. 2021. “El impacto de la virtualidad en el aprendizaje del idioma inglés en educación superior.” Revista Polo del Conocimiento 58 (6), no. 5 (mayo): 46-56.
Cabrol, Marcelo y Eugenio Severin. 2010. “TICs en educación: una innovación disruptiva.” Aportes, no. 2, (febrero): 1-8. https://publications.iadb.org/es/publicacion/14676/tics-en-educacion-una-innovacion-disruptiva
Casas, M. 2011. “Vialidad de la Universidad Virtual Americana.” En Lara, Luis R. 2002. “Análisis de los recursos interactivos en las aulas virtuales.” Ponencia en el Segundo Congreso Virtual "Integración sin Barreras en el Siglo XXI", 1-3, Argentina.
Cervantes Holguín, Evangelina y Pavel Roel Gutiérrez Sandoval. 2022. “COVID-19 y participación familiar en las actividades escolares. experiencias docentes en torno al programa aprende en casa.” Revista Chihuahua Hoy 20, no. 20, (noviembre): 1-31. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2022.20.9
Cevallos Vélez, Karlita Genyfer, María Antonieta Palma Cedeño, Kenia Monserrat Cevallos Vélez y Gema Valentina Baquezea Ponce. 2020. “Enseñanza de inglés como lengua extranjera (EFL) en el desarrollo de la destreza speaking a través de clases virtuales en la educación superior.” Revista Cognosis 5, (agosto): 167-178. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i0.2785
Cohen, Néstor y Gabriela Gómez Rojas. 2019. Metodología de la investigación, ¿para qué?: la producción de los datos y diseños. Buenos Aires: Editorial Teseo. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20190823024606/Metodologia_para_que.pdf
Delerna Ríos, Gina Evelyn y Danny Levano Rodríguez. 2021. “Importancia de las tecnologías de información en el fortalecimiento de competencias pedagógicas en tiempos de pandemia.” Revista Científica de Sistemas e Informática 1, no. 1 (enero): 69-78. https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104
Garduza Alejandro, Monserrat Citlalli y Javier Toledo García. 2022. “Educación Virtual: aprendizaje de una lengua extranjera”. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, no. 30 (edición especial, octubre): 1-13.
González Valencia, Heriberto, Astrid Ramírez Valencia y Germán Darío Isaza Gómez. 2021. “El profesor de inglés en los tiempos del uso de la tecnología.” Revista Boletín Redipe 10, no. 3 (marzo): 317-330. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1237/1144
Hernández-Sampieri, Roberto y Christian Mendoza. 2018. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Lara, Luis R. 2002. “Análisis de los recursos interactivos en las aulas virtuales.” Ponencia en Segundo Congreso Virtual "Integración sin Barreras en el Siglo XXI", 1-3, Argentina, 1 al 30 de noviembre.
Morales, Miguel Alejandro. 2022. “Ventajas y desventajas de la educación en línea.” en SaaS Rank. Consultado el 2 de octubre de 2023. https://saasrank.es/ventajas-y-desventajas-de-la-educacion-en-linea/
Morena, Iris, María Ofelia Rosas, y Ana Claudia Sareceni. 2022. “Enseñanza y Aprendizaje Virtual de Inglés en la Universidad: Percepciones del estudiantado hacia una modalidad pospandemia.” Revista de Investigación del Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales, no. 22 (noviembre): 159-182. https://doi.org/10.54789/rihumso.22.11.22.9
Ramírez Mera, Urith N. y José Francisco Barragán López. 2018. “Autopercepción de estudiantes universitarios sobre el uso de tecnologías digitales para el aprendizaje.” Revista Apertura 10, no. 2, (octubre): 94-109. https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1401
Reyes Blacido, Irma, Hortencio Flores Flores, Sinforosa Lourdes Poma Henostroza, Paula Alejandrina Sánchez Baquerizo y Nilza Ciriaco Reyes. 2021. “Las competencias de los docentes en el manejo de las herramientas digitales en los tiempos de pandemia en la Universidad Nacional de Educación (UNE).” Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores no. 38, (septiembre): 1-24. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2867
Sandoval, Carlos Henry. 2020. “La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras.” Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 9, no. 2, (septiembre): 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Toche, Nelly. 2022. “Nuevas habilidades tecnológicas afianzan regreso a aulas”. El Economista. Consultado el 2 de octubre de 2023.
Downloads
-
Abstract 515
-
PDF (Spanish) 142
-
Visor XML (Spanish) 145
-
ePub (Spanish) 17
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Beatriz Jiménez López, Elvia Franco García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN