The hidden University: the institutionalized academic groups of Rector Pablo González Casanova in the creation of the Colegio de Ciencias y Humanidades. A longitudinal data trajectory
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.26832917e.2025.6.3.425Keywords:
Upper secondary Education, institutionalized academic groups, education reform, university reform, academic reform, Pablo González CasanovaAbstract
This article aims to identify the two institutionalized academic groups that participated in the administration of Rector Pablo González Casanova and in the creation of the Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH) of the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). The analysis is based on the concepts of social groups (Lippmann 1959), political groups (Hernández Rodríguez 1997, 2008, 2010, 2015 y 2021) and intellectual groups (Camp 1988) to discuss the concept of institutionalized academic groups. It is primarily carried out an analysis method of thematic and qualitative content (Díaz Herrera 2018) to develop a longitudinal data trajectory. It is concluded that there were two institutionalized academic groups involved in the creation and positioning of CCH, which, despite of their discrepancies, succeeded in consolidating an institutional project in a brief period of time.
Downloads
References
Acevedo Tarazona, Álvaro. 2008. “Reforma y reformismo universitario en la Universidad de América Latina y el Caribe. De la propuesta de reforma de Andrés Bello al instrumentalismo reformista de los años sesenta y setenta del siglo XX.” Historia y espacio 4, no. 30: 61-83. https://doi.org/10.25100/hye.v4i30.1673 DOI: https://doi.org/10.25100/hye.v4i30.1673
Alarcón, Alicia. 1985. El Consejo Universitario. Sesiones de 1924-1977. Tomo II. México: UNAM.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). 1970. Acuerdos y declaraciones de la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, declaración de Villahermosa. México: ANUIES. http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res077/txt10.htm
Bellinghasen, Hermann. 1983. “La Facultad de Ciencias tan temida.” Revista Nexos. 1 de Marzo, 1983. México.
Bruner, Jerome. 1984. “Los formatos en la adquisición del lenguaje”. En Acción, pensamiento y lenguaje, compilado por José Luis Linaza, 173-185. Madrid: Alianza editorial.
Camp, Roderic Ai. 1988. Los intelectuales y el Estado en el México del siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.
Carrazco López, Graciela. 2015. Intelectuales académicos de las instituciones de educación superior en México: el sentido de su producción periodística. México: UNAM (Colección Ciencia Nueva). DOI: https://doi.org/10.22201/dgpyfe.9786070267345e.2015
Casanova Cardiel, Hugo. 2010. “La UNAM entre 1970 y 2000. Crecimiento y complejidad” en La Universidad de México. Un recorrido histórico de la época colonial al presente, coordinado por Renate Marsiske Schulte. México: UNAM.
De Ibarrola Nicolín, María. 1972. “La Comisión de Nuevos Métodos de Enseñanza de la UNAM.” Informe del Centro de Estudios Educativos. México: UNAM. https://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r1971_1980/r_texto/t_1972_1_06.pdf
Díaz Herrera, Claudio. 2018. “Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum.” Revista General de Información y Documentación 28, no.1: 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813 DOI: https://doi.org/10.5209/RGID.60813
Flores Olea, Víctor. 1964. Política y dialéctica. Introducción a una metodología de las Ciencias Sociales. México: UNAM-FCPyS.
Flores Olea, Víctor. 1973. “México, un desafío al sistema.” En La rebelión estudiantil y la sociedad contemporánea, Víctor Flores Olea coordinador. México: UNAM.
Fuentes Molinar, Olac. 1983. “Las épocas de la universidad mexicana.” En Cuadernos Políticos, 47-55. México: ERA (No. 36, abril-junio). http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.36/CP.36.6.OlacFuentesMolinar.pdf
Fuentes Molinar, Olac. 1988. “Universidad y democracia. La mirada hacia la izquierda.” En Cuadernos Políticos, 4-18. México: ERA (No. 53, enero-abril). http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.53/CP.53.3.OlacFuentes.pdf
García Cantú, Gastón.1987. Los años críticos. La UNAM, 1968-1987. México: UNAM.
García Cantú, Gastón. 1988. Gastón García Cantú. Historia en voz alta: la Universidad. Entrevista con Marco Antonio Campos. México: Joaquín Mortiz-UNAM.
García Cantú, Gastón. 1998. Javier Barros Sierra. 1968. Conversaciones con Gastón García Cantú. México: UNAM.
Gilly, Adolfo. 1987. “Hacia el Congreso Universitario.” Revista Nexos. Agosto 1, 1987. https://www.nexos.com.mx/ (No está en acceso abierto).
González Casanova, Henrique. 1970. “Es necesaria una reforma a la legislación educativa del país”. Gaceta UNAM vol. I, tercera época, número 23, 30 de octubre, 1970. México: UNAM.
González Casanova, Pablo. 1953. “El problema de Método en la Reforma de la Enseñanza Media.” Separata del Boletín de la Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Enseñanza Superior de la República Mexicana. México.
González Casanova, Pablo. 1965. La democracia en México. México: ERA.
González Casanova, Pablo. 1976. “Carta al Consejo Editorial”. En Cuadernos Políticos, 94-102. México: ERA (No. 10., octubre-diciembre). http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.10/CP10.12.Cartaeditorial.pdf
González Casanova, Pablo. 1983a. “Punto de partida. Discurso de protesta como Rector.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal compilador. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo.1983b. “Nuevas responsabilidades. Discursos en la Asamblea Extraordinaria de la ANUIES.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal comp.. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo. 1983c. “La Universidad y el Sistema Nacional de Enseñanza.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal compilador. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo. 1983d. “Creación del Colegio de Ciencias y Humanidades.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal compilador. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo. 1983e. “Ante los retos que impone la educación.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal compilador. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo. 1983f. “Declaración de Villahermosa sobre la Reforma Universitaria.” En Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972, Jorge Pinto Mazal compilador. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
González Casanova, Pablo. 1986. El Estado y los partidos políticos en México. México: ERA.
González Casanova, Pablo. 2023. “Nacimiento y desarrollo del CCH. Conferencia pronunciada el 17 de mayo de 1989.” En Gaceta CCH. Suplemento. 21 de abril, 2023. https://gaceta.cch.unam.mx/sites/default/files/2023-04/suplemento_pgc_2023.pdf
Guerra, Ricardo. 1970. “Palabras del doctor Ricardo Guerra”. Gaceta UNAM vol. XIX, Nueva época, no.3, 1 de marzo, 1970. México: UNAM.
Hernández Rodríguez, Rogelio. 1997. “Los grupos políticos en México. Una revisión teórica.” Estudios Sociológicos XV, no. 45: 691-739. México: El Colegio de México. https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/887
Hernández Rodríguez, Rogelio. 2008. El centro dividido: la nueva autonomía de los gobernadores. México: El Colegio de México.
Hernández Rodríguez, Rogelio. 2010. Amistades, compromisos y lealtades: líderes y grupos políticos en el Estado de México, 1942-1993. México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv6jmwvj
Hernández Rodríguez, Rogelio. 2015. Presidencialismo y hombres fuertes en México. La sucesión presidencial de 1958. México: El Colegio de México.
Hernández Rodríguez, Rogelio. 2021. El oficio político. La élite gobernante en México (1946-2020). México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2djhgds
Instituto Nacional de Estudios Políticos. 2023. 1970 Dic. 1º Luis Echeverría Álvarez. Discurso de toma de posesión. Memoria Política de México. México. https://www.memoriapoliticademexico.org/Textos/6Revolucion/1970%20LEA-DTP.html
Latapí, Pablo. 1980. Análisis de un sexenio de educación en México, 1970-1976. México: Nueva Imagen.
Lippmann, Walter. 1949. La opinión pública. Buenos Aires: Compañía General Fabril Editora.
Moshinsky, Marcos. 1970. Reflexiones sobre educación, ciencia y sociedad. México: El Colegio Nacional.
Ochoa, Cuauhtémoc. 1976. “La reforma educativa en la UNAM (1970-74).” En Cuadernos Políticos, 67-83. México: ERA ( No. 9, julio-septiembre). http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.9/CP.9.6.CuauhtemocOchoa.pdf
Ornelas, Carlos. 1995. El sistema educativo mexicano: La transición de fin de siglo. México: FCE-CIDE-NAFIN.
Ortega y Gasset, José. 2005. Meditaciones del Quijote, edición de Julián de Marías. Madrid: Cátedra.
Pinto Mazal, Jorge compilador. 1983. Pablo González Casanova. 6 de mayo de 1970-7 de diciembre de 1972. México: UNAM (Colección La Universidad y sus rectores).
Rangel Guerra, Alfonso. 1972. “Presentación.” Revista de la educación superior. Núm. 1. http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res001/txt1.htm
Silva Herzog, Jesús. 1974. Una historia de la Universidad de México y sus problemas. México: Siglo XXI Editores.
Rentería Castro, Enrique. 2020. “Análisis de las Reformas Educativas y Calidad de la educación en México.” Espergesia 7, no. 1: 37-53. https://doi.org/10.18050/esp.2014.v7i1.2602. DOI: https://doi.org/10.18050/esp.2014.v7i1.2602
Torres Parés, Javier. 2013. “Crónica del rectorado de Pablo González Casanova.” En Historia general de la Universidad Nacional siglo XXI. Un nuevo modelo de Universidad. La UNAM entre 1945 y 1972, Raúl Domínguez Martínez coordinador. México: UNAM.
Universidad Nacional Autónoma de México. 1970. “Nombramientos”. Gaceta UNAM vol. XIX, Nueva época, número 5, 15 de mayo, 1970. México: UNAM.
Universidad Nacional Autónoma de México. 1971. “Se creó el Colegio de Ciencias y Humanidades” en Gaceta UNAM. Tercera época, número extraordinario. México: UNAM.
Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Derecho. 2007. Imposición de La Medalla Prima de Leyes Instituta a Moisés Hurtado González. Ceremonia realizada en el Aula Magna Jacinto Pallares el 15 de noviembre de 2006 en Ciudad Universitaria. México: UNAM (Serie El Derecho y sus maestros, número 29).
Universidad Nacional Autónoma de México. 2024. Agenda estadística UNAM 2024. México: UNAM. https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2024/pdf/AgendaUNAM2024.pdf
Vielle, Jean-Pierre. 1976). “Planeación y reforma de la Educación Superior en México, 1970-1976.” En Revista del CEE VI, no. 4: 9-31. https://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r1971_1980/r_texto/t_1976_4_02.pdf
Zermeño, Sergio. 1987. “Los olvidados del campus.” Revista Nexos. Agosto 1, 1987. México.
Entrevistas
Marcos Moshinsky. 9 de octubre de 1995. Comunicación personal. Investigador del Instituto de Física de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.
Víctor Flores Olea. 7 de julio de 2011. Comunicación personal. Investigador del Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.
Fuentes periodísticas
Gaceta UNAM (1970).
Gaceta UNAM (1971).
Gaceta UNAM (1972).
Downloads
-
Abstract 271
-
PDF (Spanish) 91
-
Visor XML (Spanish) 18
-
ePub (Spanish) 24
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Graciela Carrazco-López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All works published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN are subject to an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. Authors are owners of their articles and can republish them in other media, provided that they communicate it to the editors and indicate the texts were originally published in FIGURAS REVISTA ACADÉMICA DE INVESTIGACIÓN

















